Nuorallatanssi



Minä olen työssä tässä tehtaassa,
Kuten oli minun äitinikin.
Ja hänen äitinsä.

Tiedän milloin tehtaan pilli huutaa päivän päättyneeksi.
Tai antaa luvan lähteä ruokatunnille.
Se on tehnyt sen samalla tavalla jo vuosikausia.

Minä tiedän, miten villasta kehrätään lankaa.
Osaan unissani sukkulan reitin kangaspuissa.
Tiedän tarkalleen minkälainen sidos on palttina tai toimikas.

Minä olen kasvanut tämän tehtaan kolhoosissa.

Olen imenyt äidinmaidossa märän villan hajun itseeni.


Tehtaan varjossa olen leikkinyt mollamaijoillani
ja pelannut nattaa piipun juurella.
Tehtaan puistossa sain ensimmäisen suudelmani.
Puiston käytävillä kävelimme tulevan mieheni kanssa käsi kädessä.

Saimme tehtaan ruokalassa pitää hääjuhlamme.
Olen ollut töistä poissa vain lasten synnyttyä, äitiyslomalla.

Perheemme asuu tehtaan asunnossa, joka on ollut kotini koko ikäni.
Tämä tehdas on ollut minun elämäni.

Luottamusmies sanoi tänä aamuna,
että toimitusjohtaja tulee kertomaan lopullisista toimenpiteistä.

"...Aasiaan....
... kaikki tuotanto.....
... tehdasrakennus myydään...
... irtisanotaan...
... ei Suomessa kannata...

Tuottaminen täällä olisi vain
"NUORALLATANSSIA!"

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kaiku

ILO

UUSI